Bulut atlası; 19. yüzyılda yazılmış bir müzik eserinden (Bulut Atlası Altılısı Senfonisi) esinlenilerek oluşturulmuş bir bilim kurgu filmi. Kapitalist düzenin kurulmaya başlandığı ilkzamanlarda birşeyler yaratmanın çoşkusunu, insanın sisteme karşı duruşunu müzik eseriyle bağdaştırılarak anlatılıyor. Sistemin sonraki aşamalarında ise gitgide geçmişe nostaljik olarak bakılarak, daima eskiler şimdikilerden daha iyiydi düşüncesi yerleştiriliyor. Aynı şuan insanların sahip oldukları düşünceler gibi. Yaşanılan düzen kötüdür, eskiler daha iyiydi. Onlar
şöyleydi, böyleydi gibi. Filmde anlatılan 6 hikayeden en ileriki zamanda olan sonuncusunda geçen bir diyalogda olduğu gibi.
- Eskiler akıllıydı. Hastalığa da, tohuma da hükmediyorlardı. Mucizeler yaratıyorlar, gökler de uçuyorlardı.
Sanırım filmin ana konusunu özetleyecek bir diyalogdu. 2300'lü yıllarda, varolabilecek bir olası kıyamet sonrasında bir ada da yaşayan insanların geçmişlerine baktığı zaman hatırladıkları şey bunlardı. Bütün kıyamet senaryolarında olduğu gibi iyiler ve kötülerin savaşması olgusu işleniyor. İnsanların gökyüzünde yaşam kurması, hemen hemen herşeyin sanal olarak dizayn edilmesi ve işçilerin klonlanması gibi fütüristlik öğelerle birleştirmesi ve en çok ezil sınıftan birisini yani bir işçi klonun isyanın içinde yer alması hatta önderlik ediyor olması.
Tabi kapitalist düzenin ilk gelişimi ve evrenselleşmesi sürecini anlatırken kişiye en çok dikkat ettirilen kısım, insan doğası. Sahip olunan insan hayatının dünyanın bir parçası olduğu ve bu dünyanın insan doğasına uygun bir şekilde varolmaya devam ettiği öne sürülmüş. Bu olguyu filmde geçen bütün hikayelerde görebilirsiniz. Filmde anlatılan günümüz siyasi ve düşünsel yapının çarpıklıkları ustaca yorumlanmış David Mitchell tarafından. İçinde yaşadığımız son 3 yüz yıllık kapitalist burjuva kültürünün gelişimi olgunlaşması ve yaşanacak olan 3 yüz yıllık sürede (gelecekte) gerilemesi; buna çürümesi de diyebiliriz. Hikayelerin parça parça aktarıldığı filmde sistemin olası geleceğinin sebeplerini aç gözlülük, daha da açgözlülük olduğunu göstererek siyasi bilim kurgu filmlerine yeni bir film daha ilave edilmiş oldu, 2004'de piyasaya çıkan kitabından sonra. Film bilim-kurgu örneği olamasa bile.
Filmin çeşitli yerlerinde hayatın ve yaşamın felsefi öngörülerine de yer verilmiş.
Gelecek tekildir. Geçmiş ve şimdiki zaman gibi.
Sınıfsal ayrımlar da gözden kaçmıyordu. 1850'ler de ki hikayede varolan ırkçılık, 1930'lar da ki Eşcinsellik, 1970'ler de göçmenler, ve son hikayede ki işçi-klonlar. Bütün bunların anti-kapitalist bir yorum olduğunu söyleyemesekte sistem karşıtı fikirlerin bolca bulunduğu bir film olduğunu varsayabiliriz.
Filmin finalinde insanoğlunun kapitalizm ile devam ettiği sürece sahip olunan dünyanın sonunda elimizden çıkacağı ve başka bir gezegende koloniler oluşturulacağı kehaneti sunulmuş. Hikayenin gidişatı ve bütünlüğü ele alındığında sunulan final olasıdır. Kıyameti tanrısal yada doğal bir süreç olarak ele almamış, tam aksine gücü eline almış iktidarın insan doğası lafının arkasına gizlenerek insanoğlunun ve insanlığın nereye gideceğine alternatif bir son oluşturmuş. Kısaca özetlemek gerekirse, film anti-kapitalist bir film olmasa bile, anti-sistem yada anti-iktidar olduğu kesin.
Uzun yıllar sonra hatırlanacak bir film mi. Sanırım yönetmenlerinin Matrix filminin yönetmenleri olması sebebiyle hatırlanır.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
İtalya
Akp
Bilim Kurgu
Ece Temelkuran
Kürtçe
Deniz Feneri
Nostradamus ve Türkiye'nin Geleceği
İtalyan Yemekleri
İtalyanlar
'Ben Atatürkçü Değilim' Murat Menteş
15 Şubat Yaklaşırken
21 Mart Nevros
22 Nisan
A. Snurov kimdir ?
Abdullah Öcalan
Akil Adamlar
Ali Rıza Demircan
Ana Dilde Savunma Hakkı
Arabesk
Aydınlık'ta iki isim değişti
Aylin Tekiner ve Heykel
Belge yayınları
Birsen Tezer ve yeni dönem pop şarkıları
Bulut Atlası
Bülent Arınç
Caner Taslaman
Cemaat
Cemіl İрekçi
Cumhuriyet Gazetesi
Cеm Mumcu
DSIP ve Marksist.org'un Emperyalizm ile İmtihanı
Doğru Namaz'ın yolu Doğru Seks'ten geçer
Ece Temelkuran ve Pizza
Elest Yayınevi
Elif Çakır
Elif Şafak
Ermeni Soykırımı
Esra Elönü Nedir
Ferec Kürtçe Heavy Metal
Filistin
Filistin 194. Ülke
Hanifi Kayıkçı
Hobbit ve Felsefe
J. J. Abrams
Jared Diamond
Kamil Sönmez
Kokain
Korku Filmleri
Madonna
Makarna
Mehmet Ali Birand
Milliyetçilik
Napoli
Nihal Bengisu
Pelin Batu
Pink Floyd
Pizza
Pkk
Progressive rock
Ragıp Zarakolu
Rock
Roger Waters
Satanist
Selahaddin Eyyubi
Selis Yayınları
Sessiz Tepe
Sibel Üresin
Sivas Katlliamı
Star Trek
Sucuk
Sırrı Sakık
Taciz
Taciz ve Tecavüz
Tecavüz
Tüfek Mikrop ve Çelik
Türkiye'de Progressive Rock
İbo Mahir ve Deniz
İbrahim Kaypakkaya Kimdi
İlhan İrem Vardı Noldu O'na
İngiltere ‘Kürt Soykırımı’nı tanıdı
İsrail
İtalyan Kahvesi
İtalyanca
İtalyanlar 1. Bölüm
İtalyanları Türklere Bakışı

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.